Fyll i dina uppgifter så
kontaktar vi dig!

Case – Cutrin

Kundcase

Cutrin använder Webropol för att förbättra produktprestanda och kundupplevelse

Cutrin är en ledande specialist på hår och hårbotten. Deras produktsortiment omfattar högkvalitetsprodukter för hårbehandling, hårvård och styling för professionella hårfrisörer såväl som konsumenter. Anu Brown, ansvarig för produktportföljen vid Cutrin, har som målsättning att förbättra företagets omsättning och lönsamhet genom att hantera och utveckla Cutrins produktportfölj. Hon använder information som samlas in och analyseras med Webropol som stöd i hennes beslut om produkterna och deras marknadsföring.

Djupare insikt med Webropol
– Webropol hjälper oss att systematiskt samla in och lagra återkoppling om produkterna och analysera resultaten på många olika sätt. Baserat på undersökningar och tester innan vi lanserar produkterna, vet vi om produkterna är klara att lanseras eller om de behöver utvecklas ytterligare. Dessutom kan vi använda positiva testerfarenheter som grund i marknadsföringen av den nya produkten, säger Anu Brown.

Att undersöka produktprestanda, förpackningsdesign, köpbeteende och prispositionering
– Webropol är det enklaste sättet för oss att samla in och analysera återkoppling om nya produkter. Vi har en fokusgrupp med hårfrisörer som vi regelbundet skickar nya produkter till för att de ska testa dem. Frisörerna får en länk till ett Webropol-formulär som gör att vi bekvämt kan samla in återkoppling om testprodukterna. Frågeformulären kan innehålla ett större antal frågor, t.ex. hur exakt den slutliga hårfärgen blir när de använder våra hårfärgningsprodukter, hur lätt det är för frisören att hålla i förpackningen, eller hur lätt produkten var att arbeta in i håret, fortsätter Anu.

Cutrin använder också Webropol för att testa produktkoncept utan att ha med fysiska produkter i testet. I dessa fall ger medlemmarna i fokusgruppen återkoppling om utformningen av produktförpackningen genom att de väljer den produktbild de föredrar av de givna alternativen. Dessutom kan respondenterna betygsätta hur attraktiv en viss sorts produkt är i största allmänhet, förklara mer om behoven eller ge återkoppling om lämplig prispositionering.

Kom igång!